de campervan - Reisverslag uit Childers, Australië van Ronald Zuidinga - WaarBenJij.nu de campervan - Reisverslag uit Childers, Australië van Ronald Zuidinga - WaarBenJij.nu

de campervan

Door: Ronald Zuidinga

Blijf op de hoogte en volg Ronald

05 Januari 2014 | Australië, Childers

Het is al weer meer dat een maand geleden dat we uit Cairns zijn vertrokken met de camper. We hebben zo veel dingen gezien en gedaan, het was geweldig. We zijn vanuit Cairns zonder idee of route weggereden. Het was niet moeilijk om de weg te vinden. Er gaat een straat van 1650 kilometer naar Brisbane, the Bruce Highway. We hebben maar besloten om het onszelf iets moeilijker te maken en omwegen te gaan nemen. En dat is waar we alle mooie dingen gezien hebben! In het begin reden we heel weinig per dag en stopten waar we dachten dat iets de doen. We hadden meestal geen idee hoe laat het was, laat staan welke dag het was.
Een van de eerste dagen was in en mooie plek in het bos, de Paronella waterfalls. Er was daar een kasteel, een waterval, tientallen schilpadden en aalen , duizenden vleermuizen en een gigantische spin. Onder de waterval zou nog een krodil zwemmen maar die hebben we helaas niet gezien. De hitte die dag was vreselijk. Maar het was de nacht die ik niet snel zal vergeten. 's Nachts koelde het nog wel iets af maar het was nog steeds benauwd en er waren zo veel insecten. Er was er zelfs een zo groot als mij hand. We zijn de avond doorgekomen met gitaar spelen en verhalen delen met een Australier. De ochtend werd ik drijfnat wakker van het zweet omdat er geen airconditioning in de camper was en we met te veel man op te weinig plaats sliepen... We zijn maar snel verder naar het zuiden gereden, daar was het minder benauwd.
Hier waren de Jouramafalls. We moesten eerst met de camper over een zandpad en door het water om volgens nog een heel stuk over rotsen, langs kangoeroes en door water te lopen om aantal warervallen onder elkaar te zien. De mooiste die we tot nu toe hebben gezien! Je kunt het binnenkort wel op de foto's zien.
Daarna zijn we doorgereden naar Townsville, maar al gauw bleek dat daar niet zo veel te doen was. Dus zijn we met onze camper op de veerpond naar Magnetic Island gegaan. Daar hebben we met koala's en slangen geknuffeld en vogels gevoerd. We hebben hier onze eerste wilde koala's en walibies gezien.
Na 2 dagen zijn we weer naar het vaste land gegaan om naar vervolgens rustig naar Airlie Beach te gaan. Onderweg zijn we nog langs mooie stranden gekomen, maar we zijn al een beetje verwend geworden, dus zijn niet overal meer gestopt. Eenmaal in Airlie Beach hebben we door de Whitsunday Islands gekanood. We gingen langs een paar eilanden om bij een klein eilandje aan te leggen. Hier hebben gesnorkeld en wat gegeten. Onderweg zijn we nog een paar grote schildpadden tegen gekomen.
Later zijn we met de Spank Me zeilboot opnieuw naar de Whitsundays gegaan. Deze keer iets verder. We hebben ook hier weer gesnorkeld. Deze keer met met Elvis, een vis van anderhalve meter. Ik heb hem zelfs nog geaaid! Daarna op het strand de zonsondergang gekeken met iedereen van de boot.
De volgende dag gingen we naar Whiteheaven beach, een van de mooiste stranden van de wereld! Het zand fijn dat je de dode huid van jezelf kan af schrobben. Ik heb er zelfs m'n tanden mee gepoest! Het water was helderblauw, het zand wit en de zon brand in je nek, wat wil je nog meer. Ook die dag hebben we weer gesnorkeld en ik heb nog een stukje mogen varen. s' Avonds op de boot hebben we met z'n allen weer wat gedronken. Het weer heel gezellig, alleen jammer dat ontbijt elke dag om 7 was haha. Helaas duurde de boottrip het maar 3 dagen. 3 mooie dagen! Maar eenmaal aan land moesten we ook direct weer verder, want de volgende dag moeste we in Harvey Bay zijn om in te checken voor onze 4 wheel drive tour op Fraser Island.
De volgende ochtend vertrokken we met 4 auto's naar het grootste zandeiland ter wereld. We waren met een groep van rond de 25. We zijn door het regenwoud naar de mooiste meren gereden, over lange stranden, door de duinen en uiteraard ook langs het wel bekende schip wrak gereden. 's Avonds voor het donker werd gingen we naar on campsite. Er waren geen toiletten dus moesten we naar het strand lopen en een mooi plekje zoeken om je behoeftes te doen haha. Je mocht bovendien niet alleen gaan. Dit was omdat er wilde dingo's rondlopen. Dingo's zijn een soort wolven, maar minder gevaarlijk. Denk ik hahaha. We er wel flink wat gezien, zelfs naast onze tent! Maar de nachten waren er zeker niet minder om! We begonnen elke avond in de campsite en eindigden op het strand met muziek tot in de late uren. En de ochtenden waren ook weer heerlijk vroeg. Maar het allemaal meer dan waard! We hebben hier ook onze eerste wilde slang in Australië gezien. Het was in een restaurant dat een van de locals ons vroeg of we een wilde slang wilden zien. En voor ik het eigenlijk wist had ik hem in mijn handen. Supergaaf!
Helaas duurde dit geheel maar 3 dagen, ik had er wel langer kunnen blijven! Maar wat ons meer dwars zat op de weg terug naar Harvey Bay was dat dit ook onze laatste nacht met de campervan was. De volgende dag moesten we hem voor 1 uur terug brengen en het was nog wel stukje rijden. Dus we dachten dat het rustige avond werd met de hele groep, zodat we de volgende ochtend vroeg naar Brisbane kunnen rijden. Het liep toch iets anders. Toen ik terug kwam van een rondje lopen was iedereen aan het schreeuwen en aan het drinken. Iemand kwam op me af en vertelde me dat het die dag de 17de van december was. Dus niet de 18de, wat wij dachten. Dat betekende dus een extra dag met de camper! Dus de sfeer was er ineens weer goed in! We dronken wat en keken foto's terug van Fraser Island. Het was uiteindelijk toch een goede avond!
De volgende zijn we rustig in Noosa een wandeling gaan doen en zijn daar gebleven voor de nacht. En toen was het wel echt tijd om de camper terug te brengen.
Eenmaal in Brisbane hadden we het ook al gauw gezien. Het was nogal rijke stad. Veel dure winkels en weinig backpackers. Desondanks leuke tijd gehad. We hebben bijvoorbeeld bloedgedoneerd!
Alleen kerst was wel een beetje saai. Alles was dicht en in het uitgaans leven was ook niets te doen. Maar ja, 34 graden en aan het strand met kerst, ik mag eigenlijk niet klagen.
Met oud en nieuw zijn we met een groep naar Surfers Paradise  gegaan. We hebben de hele avond aan het strand gelegen tot het nieuwe jaar begon met een knallende vuurwerk show! We hebben daarna nog in een hummer limousine gezeten. En voor we thuis waren was het al weer vol op licht.
En toen brak de dag aan die er al lang aan zat te komen. Werk... 2 januari kwamen we aan in Childers om te werken. We moesten eerst nog een einde liften om hier te komen, maar we hebben daardoor wel een leuke avond gehad. We konden met een Australische man mee liften en hij bood ons direct een koud biertje aan en vertelde over zijn reis verhalen. Na een tijdje bood hij ons aan om met een paar vrienden van hem een paar biertjes te drinken. Het was vlak bij waar we moesten zijn dus hebben maar ja gezegt. Ik heb zelden zo hard gelachen. Al de verhalen over wat ze allemaal hadden gedaan, fantastisch!
Nu zitten we hier te wachten tot de mango's klaar zijn om te plukken, wat snel zal zijn. Dus ik zit hier de komende 3 maanden zonder wifi in een klein dorpje. Dus zul je voorlopig niet heel veel van me horen, tenzij er iets bijzonders gebeurd! Maar gelukkig zijn we hier niet alleen.
Ik laat nog van me horen!

Cheers!

• 05 Januari 2014 - 14:43

Meriam En Albert :

Hallo Ronald.
    Het was leuk om het reisverslag te lezen ondanks het feit dat we met je whatsapps al goed op de hoogte waren van je doen en laten.
    Wij wensen jullie veel plezier tijdens de rest van jullie verblijf in Australië. Werk ze en maak er wat van met z'n allen!
    Top!

• 05 Januari 2014 - 15:59

Jan Mulder:

Hey Ronald,
    Ik geniet erg van je verhalen en eigenlijk
    ben ik erg jaloers op jou.
    Zwemmen met schildpadden en spelen
    met koala,s en slangen om je nek.
    Veel mooie dingen zien en doen.
    Begrijp dat jullie nu mango,s gaan plukken ??
    Ik zou zeggen, werkse en nog een gelukkig nieuwjaar !!

• 06 Januari 2014 - 00:30

• 06 Januari 2014 - 00:30

• 06 Januari 2014 - 00:31

• 06 Januari 2014 - 21:16

Ben:

Hoi Ronald,

Mooi verhaal! Saai dat je nu aan het werk moet, dat zal een stuk minder spannend zijn. Je wordt er waarschijnlijk wel mooi bruin van, valt lekker op als terugkomt in het voorjaar. Ik ben bang dat terugkomen in Nederland een koude douche gaat worden.

Geniet van de mooie ervaring.

Groetjes, ook van Riet.

• 07 Januari 2014 - 13:48

Yvonne:

Hee Ronald,

Heb net je laatste reisverslag gelezen. Leuk om te zien en lezen wat je allemaal al hebt gedaan.
    Hoor natuurlijk ook wel veel van je moeder tijdens onze wandelingen.
    Maar nu een paar maandjes aan het werk. Ja er moet natuurlijk ook geld verdiend worden voor zo'n speciale reis.
    We wensen je veel succes met de plukkerij en daarna natuurlijk nog het vervolg van jullie vakantie.
    Heel veel plezier nog en de groetjes van ons allemaal.

Je buurtjes van nr. 13

• 08 Januari 2014 - 18:35

Fam Zarkadas:

Hoi Ronald.
    Bedankt voor je kaart .
    Het reisverslag ziet er goed uit.
    De foto's zijn prachtig mooi.
    Super zo'n onderneming ,Wij hopen dat je nog een super tijd zal hebben.
    Geniet er dubbel van , Want de tijd vliegt.

Gr Fam Zarkadas en johny badslipper

• 08 Januari 2014 - 20:15

Marianne:

Dag Ronald, Frank en Koen,

Wat een avontuur! Als je jullie avontuur leest, dan lijkt Nederland wel 'erg saai'. Wie wil er nu niet naar Whitsundays of naar de White heaven beach....Prachtig om te lezen dat jullie er volop van genieten. Dan weet je nu tenminste 'waarvoor' je nu werkt. Zo'n klein local dorpje zal ongetwijfeld ook z'n charmes hebben. Alleen 3 maanden zonder Wifi....klinkt erg lang.
    Ik wens jullie in 2014 een mooie voortzetting van jullie ontdekkingsreis!
    Groetjes, van Marianne

• 28 Januari 2014 - 10:48

Beppie:

dag Ronald,

wil je de groeten doen
    aan Koen?

groetjes uit het koude Holland!